Terms & Conditions


Algemene Verkoopsvoorwaarden APPLIX BV

Dit zijn de algemene verkoopsvoorwaarden (hierna: “A.V.”) van APPLIX, een besloten vennootschap opgericht en bestaande onder het Belgisch recht, gevestigd te 8400 Oostende, Gistelsesteenweg 586, (RPR Gent, Afd. Oostende, KBO 0638.957.707, houdster van het BTW-nummer BE0638.957.707), hierna: “Applix”.

De A.V. zijn van toepassing op elkeen die een overeenkomst aangaat (al dan niet op afstand) met Applix tot de levering van Producten en/of het verstrekken van Diensten, hierna: “Klant”.

  1. Toepasselijkheid

    1. Deze A.V. zijn van toepassing op elk aanbod, elke offerte en elke tot stand gekomen overeenkomst die betrekking heeft op het leveren van producten en/of diensten door Applix. (hierna: “Project”).
    2. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant is uitgesloten. De A.V. worden aan de Klant ter beschikking gesteld op het ogenblik van de ontvangst van een bestelbon of het geven van een opdracht. Door de ondertekening van de bestelbon of het aanvaarden van een opdracht worden de A.V. door de Klant geacht aanvaard te zijn. 
    3. Naast deze A.V. kunnen ook bijzondere voorwaarden gelden. In geval van onduidelijkheid, inconsistentie of conflict tussen de bepalingen van de offerte of samenwerkingsovereenkomst (hierna: “(Samenwerkings)Overeenkomst”), de licentievoorwaarden van de Standaardsoftware, het Masterplan en/of deze A.V., geldt volgende voorrangsregeling: (i) Overeenkomst; (ii) Masterplan; (iii) licentievoorwaarden Standaardsoftware; (iv) A.V.
  2. Offertes en Bestellingen

    1. De offertes van Applix zijn, behoudens anders uitdrukkelijk overeengekomen, indicatief en kunnen onderhevig zijn aan nazicht van de infrastructuur, services, edm. van de Klant. Offertes worden pas rechtsgeldig als overeenkomst indien de Klant de offerte bevestigd. Alle vermelde prijzen zijn exclusief BTW en exclusief kosten (zoals bv. licenties, verplaatsingskosten,…) en kennen een geldigheidsduur van 15 kalenderdagen, tenzij anders aangegeven.
    2. Prijzen welke door Applix in het kader van offertes worden meegedeeld zijn steeds vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk werd werd aangegeven dat ze definitief zijn. In offertes opgegeven definitieve prijzen hebben een geldigheidsduur van 15 werkdagen. 
    3. Tarieven door Applix meegedeeld met het oog op enige dienstverlening zijn steeds vastgelegd in functie van prestaties tijdens normale werkuren zodat supplementen mogelijk zijn. Normale werkuren zijn van 9 uur tot 18 uur per werkdag. Werkdagen zijn weekdagen, exclusief wettelijke feestdagen. Verplaatsingskosten worden aangerekend aan uurtarief, waarbij de tijd van de heenrit naar de Klant als maatstaf geldt.
    4. Meerwerken kunnen door Applix bewezen worden aan de hand van een schriftelijke opdracht of bevestiging, dan wel door de uitvoering van de meerwerken op zich.
    5. De Klant erkent door het opgeven van een bestelling voorafgaand door Applix voldoende te zijn ingelicht over de mogelijkheden van de te leveren Software.
  3. Diensten & Producten

    1. Een Project kan betrekking hebben op de implementatie van algemeen beschikbare en niet speciaal voor de Klant ontwikkelde software zoals bv. (maar niet beperkt tot) geleverd door ODOO of bepaalde SaaS-oplossingen (hierna: “Standaardsoftware”) en/of door APPLIX ontwikkelde software als resultaat van het uitgevoerde maatwerk om aan de specifieke behoeften van de Klant te voldoen (hierna: “Maatwerksoftware”). Standaardsoftware en Maatwerksoftware duiden we hierna gezamenlijk aan als “Software”.
    2. Een project kan ook bestaan uit een combinatie van Standaardsoftware en Maatwerksoftware. In dat geval zijn de bepalingen in deze A.V. die betrekking hebben op het respectievelijke deel van het Project van toepassing, nl.: de bepalingen rond Maatwerksoftware voor dat deel van het Project en de bepalingen rond Standaardsoftware voor dat deel van het Project. Een Project kan ook betrekking hebben op het leveren van managed services, al dan niet in combinatie met Standaard-of Maatwerksoftware. (Hierna gezamenlijk aangeduid als “Diensten”).
    3. Een Project kan ook betrekking hebben op het leveren van producten (hierna: “Producten”) zoals bijvoorbeeld hardware, al dan niet in combinatie met Diensten.
    4. Abonnementen
      1. Tenzij anders overeengekomen bij de bestelling worden een Overeenkomst voor de levering van Diensten onder de vorm van een abonnement aangegaan voor de duur van één (1) jaar. Na afloop van het eerste jaar wordt het abonnement automatisch hernieuwd voor een opeenvolgende termijn van één (1) jaar, tenzij één der partijen de Overeenkomst opzegt middels een schriftelijke kennisgeving van ten minste één (1) maand vóór het einde van de Overeenkomst. 
      2. Vanaf de verlening van de Overeenkomst onder de vorm van een abonnement na afloop van de initiële termijn van één (1) jaar, kan iedere partij de Overeenkomst beëindigen met een schriftelijke kennisgeving, mits het naleven van een opzegtermijn van drie (3) maanden. 
      3. Wanneer een Overeenkomst onder de vorm van een abonnement is afgesloten voor onbepaalde duur, heeft Applix, onverminderd de toepassing van artikel 11.5. hierna, het recht de prijzen en de overige voorwaarden te wijzigingen door melding per e-mail aan de Klant van de nieuwe prijzen en/of voorwaarden. In dat geval is de Klant gerechtigd om zonder enige schadevergoeding het abonnement op te zeggen middels aangetekend schrijven (of enig elektronisch equivalent) gericht aan Applix binnen een termijn van 14 kalenderdagen volgend op de kennisgeving door Applix.
  4. Uitvoering

    1. Applix verbindt zich ertoe om voor de Klant de Diensten/Producten te leveren volgens de specificaties bepaald in de Overeenkomst (hierna: “Specificaties”). De Klant verbindt zich ertoe Applix te vergoeden voor de geleverde Diensten/Producten in overeenstemming met de Overeenkomst en Applix de nodige informatie te bezorgen en personeel ter beschikking te stellen teneinde de tijdige en correcte levering van de Diensten/Producten mogelijk te maken.
    2. Applix verbindt zich ertoe om de Diensten/Producten, die worden beschouwd als middelenverbintenissen, op een professionele manier te leveren met alle redelijke bekwaamheid en zorg, in overeenstemming met de relevante standaarden en vereisten (inclusief good industry practices) en in overeenstemming met deze A.V. en de Overeenkomst.
    3. De Klant gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat Applix een beroep kan doen op onderaannemers om (delen van) de Overeenkomst uit te voeren.
  5. Verloop Project

    1. Planning - Applix verbindt zich ertoe alle redelijke inspanningen te leveren om het Project te realiseren overeenkomstig de overeengekomen planning. Ingeval wijzigingen verwacht worden in de vooropgestelde planning, zal Applix de Klant hier zo snel mogelijk over informeren en de oorzaak van de vertraging melden. Er zullen op regelmatige basis vergaderingen worden belegd tussen de Klant en Applix, waarbij Applix aan de Klant zal rapporteren over de vordering van het Project en waarbij wederzijdse informatie zal worden uitgewisseld.
    2. Wijzigingsaanvraag - Indien de Klant tijdens de uitvoeringsperiode van het Project wijzigingen of bijkomende prestaties wenst ten opzichte van het Project zoals beschreven in de Overeenkomst, zal de Klant zijn vraag hiertoe aan Applix richten door middel van een “Wijzigingsaanvraag” (Change Request). De Klant zal in dat geval de Wijzigingsaanvraag ingevuld en met exacte omschrijving van de gewenste wijziging of bijkomende prestatie, aan Applix bezorgen. Na ontvangst van deze “Wijzigingsaanvraag” zal Applix de gevraagde wijzigingen of bijkomende prestaties evalueren op hun haalbaarheid, gelet op de standaardfunctionaliteiten en/of reeds uitgevoerd werk en gevolgen op prijs, uitvoeringswijze en -termijn en de Klant hierover informeren. Applix zal slechts tot uitvoering overgaan na ondertekening door de Klant van de “Wijzigingsaanvraag” waarin de Klant zich akkoord verklaart met de gemelde gevolgen op prijs, uitvoeringswijze en -termijn. Applix houdt zich het recht voor de gevraagde aanpassingen te weigeren, in de mate dat deze wijzigingen de processen in gevaar brengen of niet stroken met de wetgeving.
    3. Medewerking Klant - De Klant verbindt zich ertoe om schriftelijk alle gevraagde informatie eenzijdig te bezorgen, teneinde Applix in staat te stellen de te leveren prestaties in het kader van het Project correct te kunnen inschatten en uitvoeren. Gedurende de looptijd van een Project zal de Klant voor de medewerkers van Applix de nodige faciliteiten voorzien om het werk efficiënt te kunnen uitvoeren. Hieronder worden onder meer verstaan de nodige bureauruimtes en communicatiemogelijkheden en de nodige hardware. De Klant zal aan elk Project voldoende gekwalificeerde medewerkers toewijzen (hierna: “Key-Users”) met de vereiste kwalificaties. De Key-Users zullen tijdens de looptijd van een Project niet vervangen worden, tenzij bij ontslag, langdurige ziekte of overmacht. Als zij toch worden vervangen, zullen de nieuwe medewerkers gelijkaardige kwalificaties bezitten en staat de Klant in voor eventuele kosten verbonden aan de opleiding van de nieuwe Key- Users. De Klant zal een Projectleider aanduiden die als enige zal gerechtigd zijn beslissingen te nemen voor de Klant en voor de nakoming van de daaraan verbonden verantwoordelijkheden.
    4. Beveiliging - Tenzij expliciet en anderszins voorzien in de Offerte of Samenwerkingsovereenkomst, staat de Klant zelf in voor de beveiliging van haar systemen. Voor de beveiligingsmaatregelen van de Standaardsoftware verwijzen wij naar de garanties die hierover worden gegeven door de leveranciers van die Software en/of van de hosting. De Klant verbindt zich ertoe om alle richtlijnen uitgaande van Applix met betrekking tot de beveiliging van Maatwerk-of Standaardsoftware te volgen.
  6. Levering en aanvaarding

    1. Leveringstermijnen – De door Applix opgegeven leveringstermijnen zijn indicatief en niet bindend, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. De termijnen worden steeds in werkdagen geformuleerd. Vertraging in de levering kan in geen geval recht geven op annulering van een bestelling of een schadevergoeding lastens Applix. 
    2. Klachten volgend op de levering – behoudens anders uitdrukkelijk anders overeengekomen, dient iedere klacht betreffende een levering van Producten en/of Diensten door de Klant binnen de 8 werkdagen vanaf de levering of de begindatum van de prestaties van de Diensten te worden gemeld aan Applix door middel van een aangetekend schrijven of enig elektronisch equivalent. Eventuele klachten betreffende de levering van Producten en/of Diensten kunnen niet als  voorwendsel worden aangewend om de betaling van opstaande facturen op te schorten of te vertragen.  
    3. Levering en aanvaarding Maatwerksoftware - Na implementatie van de Maatwerksoftware, zal Applix overgaan tot het testen ervan binnen een gesimuleerde testomgeving. De Klant dient bij deze test te zorgen voor aangepaste, specifieke, bedrijfsgebonden gegevenssets om de latere operationele werking te simuleren indien Applix hierom verzoekt. Vanaf het moment van ingebruikname door de Klant, of maximum één maand na de datum van oplevering, vangt een Garantieperiode aan van één maand gedurende dewelke door de Key-Users wordt getest of er al dan niet gebreken in de vorm van reproduceerbare fouten (of “bugs”) aanwezig zijn. In dat geval zal de Klant Applix hiervan schriftelijk verwittigen en duidelijk aangeven welke de reproduceerbare fouten zijn. Applix zal de gemelde reproduceerbare fouten in de Maatwerksoftware dan naar best vermogen zo snel mogelijk trachten te verbeteren. Alle andere (support)vragen, RfC’s (Requests for Change), edm. vallen buiten deze test en worden via de Applix supportdesk gemeld. Deze zullen afzonderlijk worden gefactureerd. Indien de testperiode voor de Maatwerksoftware met succes wordt doorlopen en er geen reproduceerbare fouten werden ontdekt en medegedeeld aan Applix zal de Klant het aanvaardingsdocument ondertekenen, hetgeen aanvaarding inhoudt van de Maatwerksoftware. Indien er reproduceerbare fouten werden ontdekt en medegedeeld aan Applix gaat na verbetering opnieuw voormelde termijn in, met dien verstande dat de tweede en alle daaropvolgende testperiodes slechts 2 weken bedragen. Indien de Klant twee weken na het verstrijken van de testperiode het aanvaardingsdocument nog niet heeft ondertekend, zal de Maatwerksoftware stilzwijgend als aanvaard worden beschouwd.
    4. Complexe projecten - In geval van complexe Projecten, kan overeengekomen worden het Project in fases uit te voeren. Hieromtrent zal overeenstemming bereikt worden in het Masterplan. Indien een Project in fasen wordt uitgevoerd, zal voor elk respectievelijk deel van de ontwikkelde Maatwerksoftware dezelfde procedure van Aanvaarding als onder 6.1 worden gehanteerd.
    5. Levering en Aanvaarding Standaardsoftware - De Standaardsoftware wordt stilzwijgend aanvaard verondersteld op het moment van levering ervan bij de Klant. Enige klachten met betrekking tot de Standaardsoftware kunnen enkel gericht worden aan de verkoper van de Standaardsoftware, die als enige hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld. 
    6. Eigendomsvoorbehoud – Alle geleverde Producten en Diensten blijven eigendom van Applix totdat alle gefactureerde bedragen met betrekking tot de geleverde of nog te leveren goederen of uitgevoerde of nog uit te voeren werkzaamheden, alsook eventuele intresten en invorderingskosten, in het geval van wanbetaling, volledig zijn voldaan conform de Overeenkomst.
  7. Intellectuele Eigendom

    1. Standaardsoftware - De intellectuele eigendom met betrekking tot de Standaardsoftware zal uitsluitend geregeld worden door de licentie- of SaaS-overeenkomst die hierop betrekking heeft, en welke door de Klant zal worden afgesloten met ODOO of andere IT-serviceproviders.
    2. Maatwerksoftware - De geleverde programma’s en documentatie met betrekking tot Maatwerksoftware worden niet in eigendom overgedragen aan de Klant. De Klant verwerft enkel een gebruiksrecht van onbepaalde duur dat niet exclusief is, onvervreemdbaar en persoonlijk is, om de Maatwerksoftware voor de behoeften van haar onderneming te gebruiken. Behoudens andersluidend expliciet akkoord blijft Applix eigenaar van de broncode met alle daaraan verbonden rechten. De Klant zal de Maatwerksoftware enkel aanwenden voor intern gebruik en ze op geen enkele wijze, rechtstreeks of onrechtstreeks, tegen vergoeding of gratis, ter beschikking stellen van derden. Geen gebruik is toegestaan door derden voor de bedrijfsprocessen van de Klant. Een eventuele inbreuk op deze voorwaarden kan geenszins tot enige aansprakelijkheid van Applix leiden. De Klant mag geen kopieën maken van de Maatwerksoftware, behalve voor back-up en archiveringsdoeleinden. Het is de Klant verboden de Maatwerksoftware zelf, noch door derden, te laten verbeteren, te vertalen, bewerken, of anderszins te veranderen zonder voorafgaandelijke, schriftelijke toestemming van Applix, die eigenaar blijft van de broncode. Applix behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor de door haar ontwikkelde specifieke werkmethodes, toegepaste procedures, broncodes, programmatechnieken alsmede alle ideeën en rechten met betrekking tot intellectuele eigendom, aan derden te verkopen of in projecten van andere klanten in te brengen.
    3. Aanspraken van derden - Applix vrijwaart de Klant tegen eventuele aanspraken van derden die zouden beweren titularis te zijn van intellectuele eigendomsrechten op één van de elementen van de Maatwerksoftware die Applix ontwikkeld heeft. Voor zover de Klant Applix binnen de kortst mogelijke termijn op de hoogte brengt van het bestaan van dergelijke aanspraken, en voor zover Applix de leiding heeft over de procedure en/over de onderhandelingen met deze derde, zal Applix, op eigen kosten, de Klant in zijn verdediging bijstaan. In geval een derde tegen het gebruik van één van de elementen van de Maatwerksoftware bezwaar zou hebben, zal Applix de nodige maatregelen nemen teneinde: i) de vereiste rechten op deze elementen te kunnen verkrijgen voor de Klant; of ii) elementen te vervangen door anderen die, op globale wijze, dezelfde mogelijkheden als de litigieuze elementen bieden. De Klant heeft geen recht op enige andere compensatie of schadevergoeding dan zoals bepaald in dit artikel 7.3. 
  8. Ongeoorloofd gebruik 

    1. De Klant mag op geen enkele wijze de Diensten en/of de Producten, daaronder begrepen de aangeboden opslagruimte voor data, aanwenden tot het plegen van inbreuken, misdrijven of het veroorzaken van enige schade en hinder ten aanzien Applix en/of derden. De activiteiten van de Klant mogen evenmin daartoe aanleiding geven. Zo laat Applix bij wijze van voorbeeld op haar servers geen pornografisch materiaal toe, evenmin als illegale MP3-sites of sites van waarop zaken worden aangeboden die strijdig zijn met de openbare orde en goede zeden, of enige andere wettelijke en/of reglementaire  bepaling van welke aard dan ook, dan wel welke een onrechtmatige praktijk uitmaken. Evenmin mogen van op de servers van Applix activiteiten worden uitgeoefend welke inbreuken zouden kunnen uitmaken op (intellectueel) beschermde werken van welke aard dan ook of welke strafbaar zijn gesteld door de Wet inzake de Informatiecriminaliteit. 
    2. De Klant verzekert ten allen tijde dat geen strafbare en/of inbreukmakende gegevens, bestanden, programmatuur, meta-tags hyperlinks, deeplinks of vergelijkbare verwijzingen of informatie aanwezig zijn op de apparatuur ter beschikking gesteld door Applix. Het gebruik van Warez, MP3-sites en/of andere sites met illegale software zijn verboden. Spamming is op alle door Applix ter beschikking gestelde apparatuur en (software)systemen strikt verboden en leiden bij vaststelling ervan, na voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling, tot onmiddellijke afsluiting ervan zonder enig recht op schadevergoeding in hoofde van de Klant. De Klant verzekert onmiddellijk gevolggeving aan elk verzoek van Applix, alsook aan elk redelijk verzoek van een derde tot verwijdering en/of aanpassing van eigen inhoud. 
    3. De Klant vrijwaart Applix volledig voor enige mogelijk aanspraak van enige derde wegens het voormelde ongeoorloofd gebruik door de Klant. Ingeval Applix zou worden aangesproken vrijwaart de Klant Applix voor enige mogelijke kost dienaangaande.
  9. Activiteit van clouddiensten

    1. De Klant verklaart zich uitdrukkelijk akkoord met de bijzondere bepalingen betreffende de hosting waarvan de Klant kennis heeft kunnen nemen via de website https://odoo.droggol.be/terms evenals op de bestelbon inzake de webhosting.
  10. Specifieke bepalingen

    1. Gebruikersdocumentatie Standaardsoftware - Gebruikersdocumentatie voor de Standaardsoftware is voorzien in de ta(a)l(en) die door de leverancier zelf ter beschikking wordt gesteld.
    2. Gebruikersdocumentatie Maatwerksoftware – Het voorzien van Gebruikersdocumentatie voor de Maatwerksoftware maakt niet het voorwerp uit van de overeenkomst met de Klant, tenzij met de Klant andere afspraken worden gemaakt in de Offerte of Samenwerkingsovereenkomst.
    3. Opleiding - Applix voorziet in de mogelijkheid van een opleiding voor de Klant voor het gebruik van de Standaard en/of Maatwerksoftware indien bepaald in de Offerte, Samenwerkingsovereenkomst of Masterplan.
    4. Publiciteit - Applix behoudt zich het recht voor, tenzij de Klant zich hier uitdrukkelijk tegen verzet, de naam en het logo van de Klant als referentie te gebruiken in haar brochures, reclame-uitingen, website en socials, daarbij steeds rekening houdend met de eer, goede naam en reputatie van de Klant. De Klant kan dit gebruik op elk moment herroepen.
  11. Tarieven, Facturatie en Betaling

    1. Tarieven - De tarieven voor de door Applix uit te voeren werkzaamheden zijn opgenomen in de Overeenkomst. Prestaties die buiten het Project vallen en die al dan niet het voorwerp uitmaken van een Wijzigingsaanvraag, worden gefactureerd aan de op dat moment geldende tarieven. Alle vermelde tarieven zijn exclusief BTW of enige andere taxatie of heffing van welke aard dan ook, welke ten laste is van de Klant. Behoudens andere aanduidingen op de facturen zijn facturen betaalbaar, netto en zonder korting, in Euro op de bankrekening van Applix zoals vermeld op de factuur.
    2. Betaling algemeen – De facturen van Applix zijn betaalbaar binnen 15 dagen na ontvangst van de factuur. Zolang wettelijk toegelaten, is Applix gerechtigd haar facturatie op elektronische wijze per e-mail aan klant te bezorgen.
    3. Betaling abonnementen - In geval van een Overeenkomst onder de vorm van een abonnement gebeurt de facturatie, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, op jaarbasis, bij de aanvang van de Overeenkomst, en vervolgens telkens op de verjaardag van de inwerkingtreding van de Overeenkomst. 
    4. Laattijdige betaling - Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de factuur is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlinterest verschuldigd van 1,5% per maand op het openstaande factuurbedrag waarbij elke begonnen maand geldt als een volledige maand. Eveneens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 15% van het openstaande factuurbedrag, met een minimum van 250,00 EUR en een maximum van 7.500,00 EUR, behoudens bewijs van een hoger geleden schade. Inningskosten en bij uitbreiding alle mogelijk juridische en gerechts- en invorderingskosten zijn niet inbegrepen in de voormelde forfaitaire vergoeding en worden afzonderlijk aan de koper aangerekend.
    5. Indexering – in geval van een Overeenkomst onder de vorm van een abonnement houdt Applix zich het recht voor om haar tarieven en prijzen te indexeren op basis van de Agoria DIGITAL index. De indexering zal jaarlijks op 1 januari worden toegepast op grond van volgende formule: P = PO (0.2 + (S/S0)*0,8)
      • P: de geïndexeerde prijs
      • PO: het initieel tarief
      • S: de loonindex van de maand voorafgaand aan de maand van de aanpassing
      • SO: de loonindex van de maand voorafgaand aan de begindatum van de opdracht
      • De indexatie kan evenwel nooit leiden tot een bedrag dat lager is dan het bedrag van de laatst toegepaste vergoeding.
    6. Prijsherziening – Leveranciers van Applix (zoals bv. ODOO) kunnen te allen tijde eenzijdig de prijzen voor hun producten of diensten wijzigen. Applix informeert de Klant hierover zo snel als redelijkerwijze mogelijk.
    7. Protest - Elke klacht moet binnen 7 werkdagen na ontvangst van de factuur met betrekking tot de geleverde diensten, goederen of software bij aangetekend schrijven gebeuren, waarin de redenen voor het protest gemotiveerd worden. Na het verstrijken van deze termijn kan de factuur niet meer betwist worden en worden de in de factuur vermelde levering van Producten en/of Diensten onherroepelijk aanvaard.
  12.  Duur, beëindiging en schorsing

    1. De duur van de overeenkomst is bepaald in de Offerte of de Overeenkomst. Opzegging van een overeenkomst van onbepaalde duur is mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maand. Een overeenkomst van bepaalde duur zal automatisch verlengd worden voor dezelfde periode, tenzij één van de partijen de overeenkomst opzegt uiterlijk 3 maand voor het verstrijken van de lopende termijn. Wat betreft de licenties voor Standaardsoftware geldt de duur en opzeggingsmodaliteiten zoals voorzien door de leverancier.
    2. Voortijdige beëindiging - Ingeval de Klant een Overeenkomst wenst te beëindigen vóór het verstrijken van de voorziene duur en/of vóór het betalen van de afgesproken budgetten, heeft Applix recht op een schadevergoeding die als volgt wordt berekend: 25% van het bedrag dat redelijkerwijze nog zou gefactureerd worden indien de Overeenkomst integraal was uitgevoerd. Voorgaande schadevergoeding is ook van toepassing indien de Klant de Overeenkomst wenst te beëindigen vóór aanvang van de uitvoering.
    3. Ontbinding - In het geval van faillissement of liquidatie van een partij, in het geval van een gerechtelijke reorganisatie of in het geval de solvabiliteit van de andere partij ernstig in het gedrang is, is de andere partij gerechtigd om de Overeenkomst door schriftelijke kennisgeving te beëindigen zonder schadevergoeding te zijn verschuldigd. Applix behoudt zich het recht voor om, indien de Klant 2 facturen van Applix niet betaalt en ook niet tot betaling overgaat binnen 14 dagen na aangemaand te zijn door Applix, tot ontbinding van de Overeenkomst over te gaan, zonder schadevergoeding te zijn verschuldigd.
    4. Schorsing algemeen - Applix kan tot schorsing van de uitvoering van (een fase van) een lopend Project besluiten wanneer de Klant tijdens de uitvoering van (een fase van) een lopend Project haar verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst, niet nakomt en ook na in gebreke gesteld te zijn geweest nog steeds haar verplichtingen niet nakomt. Eventuele schade die het gevolg zou zijn van deze schorsing kan niet verhaald worden op Applix.
    5. Schorsing abonnement - Indien er tussen Klant en Applix overeengekomen wordt dat het abonnement mag betaald worden in 12 maandelijkse stortingen, is Applix gerechtigd om haar diensten na schriftelijke aanmaning op te schorten indien de Klant drie maand betalingsachterstand heeft opgelopen. De opschorting van de diensten gaat in 7 werkdagen na de datum van de schriftelijke aanmaning. Eventuele schade die het gevolg zou kunnen zijn van deze schorsing kan niet verhaald worden op Applix.    
    6. Overmacht – Noch de Klant, noch Applix is verantwoordelijk voor vertragingen of het niet nakomen van haar verantwoordelijkheden onder deze Algemene Voorwaarden als gevolg van oorzaken buiten haar redelijke controle, met inbegrip van maar niet beperkt tot overheidsdaden, overstromingen, branden, aardbevingen, pandemie, onrust onder de bevolking, daden van terreur, arbeidsgeschillen, internet service provider of hosting faciliteit storingen of enige andere oorzaken die niet toe te schrijven zijn aan respectievelijk Applix of de Klant; op voorwaarde echter dat de partij die hierdoor getroffen wordt  de  prestaties  onmiddellijk  hervat  zodra  dit redelijkerwijs mogelijk is.
    7. Hardship – In geval van fundamentele wijzigingen van omstandigheden/ voorwaarden, die niet toe te schrijven zijn aan Applix en ten gevolge waarvan de contractuele verplichtingen van Applix op onbillijke wijze zouden verzwaren, o.a. maar niet uitsluitend substantiële prijsstijgingen en schaarste van goederen en medewerkers, heeft Applix het recht om een heronderhandeling van de voorwaarden van de Overeenkomst te vragen teneinde gezamenlijk tot een billijke oplossing te komen voor het verder zetten van de Overeenkomst. Bij gebreke aan een akkoord binnen de 30 dagen na de vraag van Leverancier, heeft elk van de partijen het recht om de Overeenkomst eenzijdig te beëindigen zonder dat er hiervoor enige schadevergoeding zal verschuldigd zijn.
  13. Garanties

    1. In geval van levering van Producten en omwille van onze hoedanigheid van tussenpersoon, beperkt de garantie op de door ons geleverde Producten zich tot de garantie die door de leverancier is bepaald. Ingeval van defecten zullen wij de leverancier contacteren die vervolgens zelf een oplossing zal voorstellen. Eventuele herstellingen worden bij en door de leverancier verricht en de verzendkosten van het toestel alsmede de herinstallerings- of herplaatsingkosten blijven steeds ten laste van de Klant tenzij de leverancier tussenkomt in de kosten.
    2. Applix is in geen geval verantwoordelijk voor de schade voortkomend uit onvoldoende onderhoud, van zowel hard- als software, normale slijtage, verkeerd gebruik van de toestellen, gebrek aan toezicht, gebrek aan updates van de software, reparatie of verandering uitgevoerd door een derde, alsook door toevallige feiten of door niet door verkoper geleverde en geplaatste software of door andere ongekende oorzaak.
    3. Geen enkele andere vergoeding of schadeloosstelling van welke aard ook kan aan Applix aangerekend worden.
  14. Aansprakelijkheid

    1. Principe – Applix zal ten opzichte van de Klant enkel aansprakelijk kunnen zijn voor de werkelijk geleden en bewezen schade voortvloeiend uit de in enige Overeenkomst opgenomen verplichtingen, aldus met uitsluiting van enige impliciete of niet-geschreven verplichting. De gebruiksvoorwaarden van Standaardsoftware die niet door Applix wordt ontwikkeld maar die in het kader van de Overeenkomst aan de Klant in licentie wordt gegeven, zullen door de Klant worden nageleefd.
    2. Uitsluitingen - Applix is niet aansprakelijk voor: (i) Het verbeteren van reproduceerbare fouten die optreden na de aanvaarding door de Klant, doch het gevolg zijn van onvoldoende testing door de Klant; (ii) de schade die het gevolg is van fouten die te wijten zijn aan een gebrekkige vorming bij en vanwege de Klant; aan foutief, oneigenlijk of niet-toegelaten gebruik van de Software door de Klant of zijn aangestelden; interventies veroorzaakt door brand, ongeval, natuurrampen, elektriciteitsstoringen en in het algemeen elke oorzaak vreemd aan de Software; (iii) fouten te wijten aan manipulatiefouten van de Klant of het ontbreken van de nodige gegevens en/of parametrisatie; (iv) het niet correct functioneren van de Software ten gevolge van toekomstige wettelijke wijzigingen of ten gevolge van een toekomstige evolutie van het bedrijf van de Klant of haar manier van werken; (v) het kraken van of betreden door onbevoegden van het systeem van de Klant waarvan de Software een onderdeel uitmaakt; (vi) schade welke door virussen bij de Klant zouden worden aangericht; (vi) enige gebreken of fouten (te wijten) aan de Standaardsoftware. De Klant is als enige aansprakelijk voor het behoorlijk gebruik van de Producten, de Diensten en de Software daarbij rekening houdend met de specificaties, de documentatie en de instructies van Applix. Applix draagt op geen enkele wijze enige aansprakelijkheid voor het ter kwader trouw registreren van domeinnamen door derden, noch het registreren van domeinnamen op verzoek van de Klant welke een inbreuk zou uitmaken op enige rechten van welke aard dan ook in hoofde van derden.  
    3. Indirecte schade - Geen van beide partijen kan aansprakelijk worden gesteld ten opzichte van de andere partij voor enige indirecte schade, gevolgschade of speciale schade (al deze termen omvatten zonder beperking puur economisch verlies, reputatie schade, winstderving,…en soortgelijke schade). In geen geval kan Applix door de Klant aansprakelijk gesteld worden voor enige schade geleden door de Klant als gevolg enige juridische stappen door derden ondernomen tegen de Klant. Applix kan op geen enkele wijze aansprakelijk gesteld worden voor eventuele uitval van de internetconnectie door technische of andere storingen zowel binnen als buiten het Applix-netwerk.     
    4. Aanmaning - Indien APPLIX tekortschiet in de nakoming van één of meer verplichtingen uit de Overeenkomst, moet de Klant APPLIX hier schriftelijk en adequaat op wijzen, met een duidelijke toelichting over de tekortkoming. Na overleg zal Applix een redelijke termijn worden gegund om alsnog aan haar verplichtingen te voldoen. Indien, zelfs na een schriftelijke ingebrekestelling en na het verstrijken van een redelijke termijn, Applix nog steeds tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, dan is APPLIX ten opzichte van de Klant gehouden tot het herstel in natura (indien mogelijk). Indien herstel in natura niet mogelijk is of onredelijk zou zijn ten opzichte van Applix, is Applix gehouden tot vergoeding van de directe schade die de Klant lijdt binnen de grenzen en de voorwaarden zoals bepaald in dit artikel 14.
    5. Beperking - De aansprakelijkheid van APPLIX op enige vordering tot schadevergoeding voortvloeiend uit de Overeenkomst is steeds beperkt tot directe schade en zal niet hoger zijn dan het totaal bedrag van de aan de Klant gefactureerde en door de Klant betaalde bedragen voor de koopprijs of terugkerende kosten (i.e. exclusief installatiekosten) van de door Applix aan de Klant verstrekte dienstverlening onder de Overeenkomst over een periode van drie (3) maanden voorafgaand aan het schadegeval en die betrekking heeft op het specifieke Project waarmee de aansprakelijkheidsclaim rechtstreeks betrekking heeft, met een absoluut maximum van 50.000,00 EUR. Enige vordering tot schadevergoeding voor buitencontractuele aansprakelijkheid is binnen de grenzen van de wet steeds uitgesloten.
    6. Aansprakelijkheid hulppersonen - In het kader van de uitvoering van de Overeenkomst ziet de Klant uitdrukkelijk af van de toepassing van art. 6.3. nieuw BW over de buitencontractuele aansprakelijkheid van hulppersonen, behalve in geval van vorderingen tot schadevergoeding voor schade veroorzaakt door een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of door opzet.
  15. Niet-afwerving

    1. De Klant verbindt zich ertoe noch direct, noch indirect (gewezen) werknemers of (gewezen) zelfstandige consultants van Aplix of van de met Applix gelieerde ondernemingen in dienst te nemen. Deze bepaling geldt zowel tijdens de duur van de Overeenkomst als gedurende twee jaar na het beëindigen van de Overeenkomst. In geval van inbreuk op deze clausule zal de Klant aan Applix een schadevergoeding betalen die gelijk is aan 24 maanden brutoloon/vergoeding van de werknemer, gewezen werknemer of zelfstandige consultant, zoals de laatste maal is betaald door Applix aan de betrokken werknemer, gewezen werknemer of zelfstandige consultant.
  16. Geheimhouding

    1. Definitie - “Vertrouwelijke informatie” betekent alle informatie die door de ene partij aan de andere partij wordt meegedeeld, hetzij direct of indirect, schriftelijk, mondeling of door het onderzoeken van voorwerpen of gegevens (met inbegrip van en niet beperkt tot documenten, presentaties, prototypes, monsters, plannen, software, hardware en ander materiaal), met de vermelding ‘Vertrouwelijk’, ‘Vertrouwelijk’, ‘Eigendomsrecht’ of een soortgelijke formulering en/of informatie waarvan de partijen redelijkerwijs zouden moeten weten dat deze informatie als Vertrouwelijke informatie wordt beschouwd.
    2. Vertrouwelijke informatie omvat technische gegevens, handelsgeheimen, fabrieksgeheimen, knowhow, inclusief en niet beperkt tot onderzoeken, plannen, concepten, ideeën, producten, diensten, leveranciers, klantenlijsten, klantinformatie, prijzen, kosten, markten, software, ontwikkelingen, uitvindingen, procedures, formules, technologie, ontwerpen, tekeningen, engineering, hardware configuratie, marketinginformatie, licenties, financiële informatie, budgetten en andere bedrijfsinformatie). De Klant en Applix verbinden er zich ten opzichte van elkaar toe om, alle Vertrouwelijke Informatie die hij in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst heeft ontvangen, als strikt vertrouwelijk te beschouwen en strikt geheim te houden en op geen enkel ogenblik aan te wenden voor eigen gebruik of gebruik door derden.
  17. Verwerking van persoonsgegevens – GDPR

    1. In het kader van de Overeenkomst worden aan Applix persoonsgegevens aangeboden door de Klant. Applix is verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die zij zelf voor de uitvoering van haar activiteiten verkrijgt. Hieronder valt niet de persoonsgegevens die door externe IT-serviceproviders worden ingezameld bvb. ivm de toekenning van licenties op het gebruik van Standaardsoftware.
    2. Applix verwerkt de gegevens in overeenstemming met de regelgeving die van toepassing is op persoonsgegevens en in het bijzonder de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en haar uitvoeringsbesluiten en de Verordening 2016/679 van het Europees Parlement van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
    3. Alle relevante informatie over de verwerking van persoonsgegevens is beschikbaar op de https://odoo.droggol.be/privacy, kan verkregen worden op de zetel van Applix of kan aangevraagd worden op het e-mailadres [email protected].
  18. Overige bepalingen

    1. Indien één of meerdere bepalingen van de A.V. op enig moment geheel of gedeeltelijk onwettig, nietig of voor enige andere reden niet afdwingbaar zou(den) zijn, dan zal deze clausule geacht worden te kunnen afgescheiden worden van deze A.V. en niet de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen beïnvloeden.
    2. Kennisgevingen en andere communicatie onder de A.V. of de Overeenkomst zijn geldig wanneer ze via elektronische weg zijn verzonden naar de e-mailadressen die de partijen gewoonlijk gebruiken in hun communicatie, tenzij in de Overeenkomst expliciet is voorzien (1) naar welke emailadressen officiële communicatie moet worden verzonden, dan wel dat (2) een aangetekende brief vereist is. Elke partij erkent en aanvaardt het gebruik van elektronische communicatie en stemt ermee in dat kennisgevingen naar de door de partijen verstrekte e-mailadressen als ontvangen gelden op het moment van verzending, indien geen bericht van afleverfout is ontvangen.
    3. Wijzigingen van contactgegevens zoals adressen, telefoonnummers en e-mailadressen van een partij dienen steeds tijdig aan de andere partij te worden medegedeeld.
    4. Bij een onevenwichtigheid in de rechten en verplichtingen van de partijen, zullen de bepalingen in de A.V. of de Overeenkomst zo worden geïnterpreteerd dat er geen duidelijke onevenwichtigheid ontstaat.
    5. Het feit dat de Klant deze A.V. dan wel enig document dat kadert in de uitvoering van de Overeenkomst niet ontvangen mocht hebben in zijn moedertaal, ontslaat hem niet van hun toepassing. In het bijzonder verklaart de Klant het Engels voldoende machtig te zijn en aanvaardt de Klant dat Applix alle documentatie die verband houdt met de uitvoering van de Overeenkomst in het Engels kan afleveren aan de Klant.
    6. De rechten en verplichtingen die uit de A.V. en/of de Overeenkomst voorvloeien, zullen noch geheel, noch gedeeltelijk op derden kunnen worden overgedragen zonder de voorafgaande en schriftelijke toestemming van Applix. De Overeenkomst met de Klant kan te allen tijde door APPLIX overgedragen worden aan een met Applix verbonden vennootschap in de zin van artikel 1:20 e.v. van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. 
  19. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

    1. Op deze A.V. is het Belgisch recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
    2. In geval van een geschil tussen de partijen over de rechtsgeldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze A.V. en/of de Overeenkomst geldt volgende regeling: Bij elk geschil komen de Partijen overeen eerst een minnelijke oplossing te zoeken via onderhandeling door het management (C-level). Indien er na bemiddeling geen oplossing kan worden bereikt, kan elke partij de zaak aanhangig maken bij de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van de zetel van Applix, die exclusief bevoegd is.